Fageda de la Grevolosa

Avui hem anat a preparar una possible sortida pel Grup Fotogràfic a la zona del bosc de la Grevolosa. Havíem mirat algunes rutes per internet i equipats amb el mapa Alpina de fa molts anys, ja que l’actual està esgotat i en fase d’actualització amb les noves carreteres que hi han a la zona, hem anat fins a un possible punt de sortida, l’aparcament del restaurant Pigallem de Sant Andreu de la Vola, nucli pertanyent al municipi de Sant Pere de Torelló.

Hem començat per la pista que porta a Cabrera i després de travessar el torrent cinc cops tal com deien les rutes d’internet i abans d’arribar a Can Güell, hem trobat un panell indicador nou on hem girat per una pista amunt. Sorprenentment aquesta pista està molt arreglada, i ens ha sorprès veure baranes i tanques noves enmig de la muntanya, ja que és un lloc que hi va molt poca gent. Hem pensat en el malbaratament de diner públic tant habitual al nostre país.

Seguint hem arribat a l’ermita de Sant Nazari, un lloc solitari, amagat dins el bosc i que ens havíem imaginat que seria maco. La construcció està tota tancada, no es veu res. Devia tenir la seva època d’esplendor, però ara només li queda un roure molt gran que ocupa la petita esplanada de davant l’ermita. A partir d’aquí el camí es torna maco amb faigs i boixos molt alts i arribem a la fageda de la Grevolosa. És sorprenent trobar-t’ho de cop: faigs altíssims, desnivells, llums, humitat, bolets, un lloc fantàstic. Imagino que en plena tardor deu ser espectacular per les tonalitats de les fulles del faigs. Molt recomanable. Hem seguit pujant per un camí i ens acostàvem tant al coll de Bracons que ens hi hem arribat.

Portàvem la intenció de fer una ruta circular, i ho hem intentat per un camí que flanqueja la serra de Llancers, però uns excursionistes que hem trobat ens han assegurat que no hi ha cap camí que baixi a la Grevolosa, i que cal arribar fins al final de la serra, en direcció a Sant Miquel d’en Bas, per trobar un camí de tornada cap a La Vola i que aquest era complicat de trobar.

Així doncs hem reculat cap a Bracons altre cop i per no repetir l’itinerari per la Grevolosa i ja que el mapa no ens ajudava gaire, hem seguit per una pista avall que ens ha dut a la carretera, a l’alçada d’una masia en reconstrucció i un antic molí, que havia de ser el de Bracons. La resta l’hem fet carretera avall fins a Sant Andreu de la Vola.

Conclusió: per anar a la fageda de la Grevolosa el millor és anar fins al coll de Bracons i des d’allà, en sentit contrari d’anar cap al Puigsacalm, primer per una pista i després per un trencant a l’esquerra que baixa, en 40 minuts es pot estar a la Grevolosa. Hi tornarem.