Els serveis


En quant a serveis s’observa en general poc personal. Això es tradueix en que totes les tasques que pot fer el client no les fa qui ofereix el serveix, fa el mínim, per la qual cosa el client és qui es para la taula, agafa els coberts, el pa, el cafè, els tovallons, l’aigua, es posa la gasolina o s’espavila per entrar i sortir d’un aparcament. Les gasolineres totes són autoservei més o menys complicades, per exemple dos botons per repostar si es paga en metàl·lic. Un aparcament soterrat no tenia personal, instruccions només en suec, portes automatitzades, un codi per entrar a recollir el cotxe imprès al tiquet, i prepagament o pagament amb tarja de crèdit.

El retorn d’un cotxe de lloguer a l’aeroport d’Estocolm Arlanda no es fa a la terminal de l’aeroport corresponent sinó a un aparcament centralitzat on estan totes les companyies de lloguer i allà s’agafa un autobús que fa el recorregut per les terminals.

Els restaurants són força lents, potser perquè tenen poc personal.

En general al país hi ha pocs lavabos, la qual cosa vol dir que sempre hi ha cues als lavabos, siguin aeroports, museus, restaurants o el que sigui. Un cop dins no estan nets, més aviat en general estan bruts.

Als hotels totes les tovalloles porten una tireta per penjar-les.

Els hotels de 3 i 4 estrelles semblen inferiors a l’equivalent a Espanya en quant a espai, qualitat de materials i manteniment. Als que hem estat d’aquestes categories el manteniment era escàs.

En quant al menjar s’observa poca varietat, si bé t’ho porten molt ben presentat i en general de manera molt educada i protocol·làriament. Els preus en relació al que et donen són cars.

El pa tan sols l’ofereixen als restaurants d’Estocolm, ni a Uppsala ni al llac Siljan ens donaven pa per dinar o sopar. Als esmorzars sí que n’ofereixen. Els esmorzars són molt correctes i abundants.

Sovint el cafè o el te, i sucres, tovallons, etc.,  se l’agafa el propi client. No vam detectar abusos per aquest motiu.

A Suècia sovint cal fer cues, i les organitzacions de cues a museus i a restaurants no són perfectes, hi veus errors, almenys als llocs de molta afluència de turistes.

A les esglésies hi ha el rètol, en suec, d’església sueca, com a nom de marketing. A dins se les veu molt acollidores. Tenen fotos de celebracions, espai pels nens i nenes amb joguines, a totes hi ha piano, sovint de cua, orgue i sovint clavicèmbal o similars. També ofereixen partitures, llibres, i s’hi troba alguna persona amb un horari d’atenció ampli que en algun cas ofereix cafè. A la catedral d’Uppsala podies fer donatius amb tarja de crèdit per a diferents destinacions, no totes lligades a l’església.

Els cementiris són d’enterraments a terra, amplis, amb flors, i amb regadores i eines a disposició de la gent. Els hem vist així fins a poblacions de 20 a 30.000 habitants. Són molt macos.

 

Inici Suècia

 

Segueix-me a Twitter Follow JosepMCorbella on Twitter