Territori, carreteres, vehicles


Per tot el territori es troben carrils dobles de bicicleta i vianants. A vegades estan junts en el mateix carril i altres vegades van de costat, generalment una mica separats de la via principal. Es veu al voltants de ciutats i en llocs turístics, però també n’hi ha alguns al territori entre poblacions.

El paisatge de la zona que hem visitat és bàsicament boscos i llacs, i en menys mesura camps de conreu de cereals prop de les ciutats.

La recollida de residus queda desapercebuda, vull dir que els contenidors no tenen colors cridaners, són metàl·lics i es veu que estan al lloc des de fa anys. També s’observa que la gent té molt assumit el funcionament i se’ls veu amb el carro de la compra anant a repartir la brossa pels diferents contenidors. El que més sorprèn es que no es veuen.

D’altra banda el país no està gaire net, es veu brutícia per terra a molts llocs. També he vist poques papereres, la qual cosa més o menys ho justificaria.

A les carreteres els encreuaments són una mica rars, no queda molt clar per on t’has de ficar. Les àrees de parada a les carreteres són molt variables, un mateix avís pot voler dir coses diferents, tant pot haver-hi tauleta i lavabos (molt rudimentaris) com un desviament que et porta a una caseta bar.

La xarxa de autobús sembla que arriba a tot el país, hem vist moltes parades a pobles petits.

Disposen d’un combustible ecològic que és etanol de 85 octans, E85, a un preu un 25% inferior a la gasolina de 95. Alguns cotxes de lloguer i taxistes, com a mínim, utilitzen aquesta opció.

Hem observat la circulació de grans cotxes americans dels anys 60, tipus Cadillac, els “aigües” que en deien, conduits per gent jove d’aspecte alternatiu o marginal. No sé si obeeix a protesta contra l’ambient ecològic amb cotxes que consumeixen molt i fan soroll.

Per contra es veuen més Toyota Prius (ecològic mixta de gasolina i electricitat) que a altres països. Fora de les ciutats tots els vehicles porten uns llums afegits de grans dimensions, potser per la boira de l’hivern o per que els vegin els animals salvatges i no tinguin accidents si aquests se’ls tiren a sobre.

Es veuen moltes bicicletes, sovint conduïdes per gent d’edat avançada. Cal dir que la meitat sud de Suècia és molt plana, la qual cosa facilita el desplaçament en bicicleta. A les ciutats les trobes lligades, però no sempre. Es veien bicicletes a la coberta de vaixells amarrats al port.

El transport públic d’autobús, tren i metro és força normal. Deien que el metro d’Estocolm era molt maco i tan sols vam veure una estació que fos molt moderna, la resta molt normal. La majoria d’autobusos són articulats, dobles, i els que vam utilitzar sense aire condicionat.

El trànsit és en general molt menys dens que a Catalunya. Cal dir però que l’observació s’ha fet en període de vacances per la majoria de suecs, i s’ha estat en una zona típica de vacances a més de dos ciutats.

Hi han molts radars a les carreteres, els avisen i es veuen bé. De Policia n’hem vist ben poca, a la sortida d’Estocolm uns que vam veure anaven en Porsche.

 

Inici Suècia

Segueix-me a Twitter Follow JosepMCorbella on Twitter